Welk gedrag ga je veranderen?

Als je eenmaal begint aan gedragsverandering dan komt er een shitload aan informatie op je af waar je bang van wordt.

Een van de zaken die je moet gaan bepalen is welk gedrag je gaat veranderen. En dat lijkt vaak makkelijk dan dat het is.

Een strategie die mij altijd heeft geholpen om clienten goed te helpen bij gedragsverandering is het vaststellen van sleutelmomenten op een dag.

Sleutelmomenten zijn momenten op een dag waar de meeste winst qua gedragsverandering te behalen valt

Wat zijn sleutelmomenten?

Een dag kunnen we zien als een weg, die begint bij het ontwaken en stopt bij het in slaap vallen.

Sleutelmomenten zijn splitsingen in de dag waar we het verdere verloop van de dag bepalen.

Een hoop keuzes die we op een dag willen maken hangen af van hoe we ons gedragen op deze sleutelmomenten.

Kijk eens naar onderstaand plaatje. Herkenbaar?

Hoe herkennen we sleutelmomenten?

Sleutelmomenten zijn momenten die vrijwel iedere dag voorkomen en afhankelijk zijn van zo min mogelijk externe factoren.

Mijn sleutelmomenten van de dag zijn voorbeeld:

  1. Afgaan van de wekker
  2. Thuis komen van werk
  3. Afgaan van mijn ga-naar-bed-reminder om 21:30 op mijn telefoon

Deze drie momenten bepalen grotendeels hoe het verdere verloop van mijn dag eruit ziet tot aan het volgende sleutelmoment.

Als de wekker afgaat heb ik twee opties:

  1. Direct opstaan, zodat ik ga sporten, genoeg tijd heb om mij rustig te douchen en de dag lekker te beginnen
  2. Blijven liggen, waardoor ik niet meer ga sporten, vrijwel altijd moet haasten en daardoor de dag slecht begin

Als ik thuis kom van werk heb ik twee opties:

  1. Op de bank gaan liggen, waardoor de zin om een goede maaltijd te koken verdwijnt en we uiteindelijk direct heel de avond lui zijn.
  2. Samen met mijn vriendin de keuken induiken om een goede maaltijd te koken, waardoor we daarna ook nog eens vaak wat nuttigs doen met de rest van de avond.

Als mijn reminder om 21:30 afgaat op mijn telefoon heb ik twee opties:

  1. Direct gaan douchen, waardoor ik even tot rust kan komen voordat ik ga slapen en daardoor goede nachtrust heb
  2. Ervoor kiezen om af te maken waar ik mee bezig ben, later gaan douchen en met een te vol hoofd proberen te gaan slapen waardoor mijn nachtrust minder is.

“Is het niet wat overdreven om er zo strikt vanuit te gaan dat onze dagen zo zwart/wit zijn?”

Voor mij persoonlijk niet. Voor andere misschien weer wel. Ik denk dat het er vooral vanaf hangt hoe strikt je jezelf wil pinnen op de afspraken die je met jezelf maakt. In mijn geval is dat behoorlijk strikt.

Natuurlijk komt het weleens voor dat ik ondanks een “verkeerde” keuze tóch gewoon een perfect verloop van de dag heb, maar uit ervaring weet ik dat 90% van de keren dat mijn sleutelmomenten ontregelt raken dat het verdere verloop van mijn dag hieronder leidt.

Er vanuit gaan dat deze sleutelmomenten inderdaad zo zwart/wit zijn zorgt ervoor dat we niet onderschatten wat één keuze voor de rest van onze dag kan betekenen. In mijn geval kan ik ze beter iets te serieus nemen dan iets te laks, maar kijk maar even wat jij met deze info wil doen.

De gratis trip die 150+ mensen deden. 20 zijn er levenslang verward. 34 zijn er nooit meer teruggevonden. De trip is op eigen risico :)