Kleine veranderingen kunnen voor grote verschillen zorgen

Gedrag & gewoontes

Één van mijn coaching cliënten genaamd Jan is piloot.

In onze twee-wekelijkse coaching calls hebben we het vaak over zijn werk als piloot. En dan vooral vaak over vliegtuigen en alle technologische snufjes die de mensheid ondertussen in staat stelt om vrij moeiteloos van A naar B te vliegen.

Één van de meest interessante feiten die Jan mij vertelde is dat wanneer een vliegtuig ook maar enkele graden teveel naar rechts of links vliegt hij zomaar honderden (zelfs duizenden) kilometers naast zijn bestemming kan eindigen.

Het korte termijn effect van een kleine afwijking is verwaarloosbaar en makkelijk bij te sturen, maar als je lang genoeg vliegt dan krijg je een gigantische afwijking in waar het vliegtuig landt. De lange termijn effecten van een kleine afwijking zijn gigantisch.

Waarom vind ik dit zo’n interessant feit? Omdat het exact laat zien hoe gewoontes werken en waarom ze zo belangrijk zijn.

Kleine, gezonde gewoontes zoals ervoor zorgen dat we gezonde voedingsmiddelen in huis hebben, goede boodschappen doen, iedere dag wat bewegen, iedere dag wat fruit en groenten eten en voldoende slapen hebben op de korte termijn geen merkbaar effect. Net zoals een minuscule afwijking in vliegrichting geen merkbaar effect heeft voor korte duur.

Maar als je vaak genoeg al je boodschappen op orde hebt, genoeg lichaamsbeweging krijgt, genoeg dagen wat meer groenten en fruit eet en genoeg nachten voldoende slaapt, dan ontstaat er een gigantisch effect.

30+ minuten per dag wat beweging, iedere dag wat extra fruit en groenten en één uur slaap extra per nacht zal deze week geen verschil maken. Het zal de komende maand misschien zelfs geen verschil maken. Maar het kan over zes maanden het verschil zijn tussen een gezonde staat en het balanceren tegen een mental breakdown.

Deze kleine veranderingen zouden voor een vliegtuig dat wil landen in Italië het verschil zijn tussen een succesvolle landing in Italië en een landing in Japan.

Kleine veranderingen zorgen voor grote veranderingen op de lange termijn.

Een veranderingen hoeft niet groot te beginnen om groot te worden.

Kleine veranderingen zijn niet sexy

Het aantal keer dat ik teveel hooi op mijn vork heb genomen is niet meer te tellen. Ik ben vaak opzoek gegaan naar die ene grote doorbraak. Dat ene moment dat alles doet veranderen. Ik heb gezocht naar het winnende lot in een spel dat geen loterij is.

Maar bij zinvolle verandering komt geen eureka moment kijken. We weten vaak wel dat het hem juist in de kleine inspanningen zit. Die kleine makkelijke inspanningen. Maar wat makkelijk is om te doen, is nóg makkelijker om niet te doen . En voor mij werd gedragsverandering makkelijker toen ik kleine veranderingen serieus nam.

Chronische vermoeidheid, een burn-out of overgewicht ontstaan niet vanuit één grote misstap, zoals je niet door één grote misstap duizenden kilometers verder landt met een vliegtuig. Ze ontstaan vanuit minuscule misstapjes die honderden (soms duizenden) keren worden herhaald. Niemand kiest bewust voor chronische vermoeidheid, een burn-out of overgewicht. Ze zijn het effect van honderden, misschien wel duizenden, onbewuste veranderingen — Veranderingen die lang genoeg plaatsvinden om een gigantisch effect te creëren.

Kleine veranderingen kunnen nog steeds betekenisvol zijn. En als ze betekenisvol zijn, zijn ze eigenlijk toch niet zo klein.

Voeg je bij de 100+ mensen die twee blogs per week toegestuurd krijgen.